خانه داری برای دانشجویان فنی حرفه ای

تعریف هتل:

هتل مکانی است برای اقامت  مهمان  از یک شب و تهیه خوراک و غذا

نواع هتلها بر حسب ستاره

هتل های 2 ستاره :

تمیزی و راحتی و دکوراسیون منظم و هماهنگ از الزامات این هتل ها می باشد . ارائه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد:

 خانه داری بسیار خوب ، دکوراسیون جذاب و وجود تلویزیون رنگی در تمام اتاقها ، مبلمان با کیفیت، دارای رستوران با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی ، استخر شنا ، خدمات رسانی به اتاق ها ، ورودی هتل با ظرفیت مناسب ، تخت هایی با اندازه معمولی و بزرگتر ، سرویس حمام خوب و زیبا ، قفسه های کافی ، امکانات تفریحی ، حوله و صابون با کیفیت بالا ، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس.

هتل های 3 ستاره:

در هتل سه ستاره خدمات به طور کامل ارایه می گردد و به طور شایسته مدیریت می شود ، این نوع هتل ها دارای چشم انداز زیبا و امکانات گسترده اند . ارائه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد :

نظافت و خانه داری و نگهداری عالی ، هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب ، فضای پذیرش فعال 24 ساعته ، اتاق های بزرگ و راحت ، بدون سر و صدا با نور کافی و فضای نشیمن با دکوراسیون جذاب و گاهی نقاشی روی دیوار، مبلمان با کیفیت بالا ، سیستم مرکزی تهویه هوا و سیستم حرارتی ، اتاق های مفروش شده با کیفیت بالا و دارای تشک های عالی ، ترموستات کنترل درجه دما ، سرویس حمام زیبا که بعضی از آنها دارای وسایل آرایشی ، صابون وحوله با کیفیت عالی است ، دارای سوئیت اتاق لوکس ، محدوده زمانی گسترده جهت سرویس دهی به اتاق ها ، وجود دو دستگاه تلفن در اتاق یکی کنار تخت و دیگری در حمام یا روی میز ، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن ، خدمات بیدار کردن ، وجود بیش از یک رستوران با غذای عالی ، امکانات تفریحی برای میهمان از قبیل سونا ، گلف و . . . ارایه خدمات ویژشه از قبیل اتاق ملاقات ، پارک اتومبیل توسط مستخدم .

 هتل های 4 ستاره:

این هتلها نه تنها باید کلیه خدمات لازم را ارائه دهند بلکه باید از خود هویتی داشته باشند . تأمین راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان می باشد ، آنها آموزش دیده، کارآمد و آگاه و مؤدب می باشند این نوع هتل ها دارای امکانات متنوعی هستند . ارائه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد :
خانه داری و نگهداری فوق العاده از هتل ، اتاق و فضای سبز ، طراحی ساختمان بصورت خاص و جالب ، هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار خوب ، فضاهای عمومی ، آثار هنری ، کیفیت بالای فرش و گل تازه ، چشم انداز محیط طبیعی و فوق العاده ، فضای مناسب و دکوراسیون جذاب برای پذیرش ، رزوراسیون بسیار سریع و کارآمد ، کارکنان متعهد با یونیفرم ، وجود دربان ، مدیریت متخصص ، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع ، خدمات رسانی عالی به اتاقها ، وجود اتاقهای بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا ، دارای تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزئین شده با کارهای هنری ، دو تلفن یکی در کنار تخت و دیگری روی میز ، دارای تشک راحت و پتوی اضافه و تخت های بزرگ و معمولی، سرویس دهی بصورت دو مرتبه در روز به اتاق ها ، حمام بسیار تمیز با صابون وسایل آرایش و حوله ، جعبه کمک های اولیه ، آیینه مناسب جهت اصلاح و آرایش، سیستم خشک کن دست ، در اختیار قرار دادن لباسهای راحت به میهمانان ، سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق خواب و سایر امکانات مثل حمل و نقل ، روزنامه رایگان و ...

هتل های 5 ستاره:


این نوع هتل ها در ردیف اول قرار دارند . قوانین واستاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته بشود . ارائه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد :

معماری و دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد ، نگه داری و خانه داری منحصر به فرد و مستمر ، دارای بیش از 100 اتاق ، هال ورودی ، اتاق مهمان ، فضای عمومی تزئین شده با کارهای هنری ، مفروش شده با کیفیت بالا ، لابی بسیار زیبا ، دفتر پذیرش بسیار منظم در فضای کافی و آرام ، دارای نگهبان و سرویس 24 ساعته ، پرسنل آموزش دیده و متعهد ، تزئین اتاقها با استفاده از اشیاء عتیقه ، دارای 3 تلفن ( کنار تخت ، روی میز و داخل حمام ) ، تمیز کردن اتاق بصورت دو مرتبه در روز ، سرویس حمام زیبا و مدرن ، دارای رستوران عالی و غذاهای متنوع و سرویس غذا دهی ، امکانات رستوران جذاب ، سرویس حمل و نقل ، مغازه و فروشگاه پوشاک ، یخچال در داخل اتاقها با انواع .

کارکنان در هتل 5 ستاره : بسیار مرتب و یونیفرم پوشیده با لباسهای شیک ، مؤدب وآگاه و کارآمد و روابط عمومی خوب ، نسبت به رفع نیازهای مهمانان متعهد هستند و بسیارعالی سرویس می دهند . دارای مدیر حرفه ای و متخصص ، سازگاری و هماهنگی سرویس ها ، تداوم نگهدارى وخانه داری بی عیب و نقص اجزاء اصلی و اساسی برای حفظ درجه 5 ستاره می باشند .

نکته مهم : نکته مهم درباره ستاره هتل ها و هتل آپارتمان ها اینست که « هتل ها را از یک تا 5 ستاره طبقه بندی می نمایند در حالی که مهمانپذیر ها، مهمانسراها و هتل آپارتمان ها را از یک تا 3 ستاره طبقه بندی می نمایند . به تعبیرى دیگر هتل آپارتمان 3 ستاره با هتل 5 ستاره برابرى مى کند و این دو نوع از مراکز اقامتى از نظر کیفیت و خدمات دهى در گروه خودشان بهترین هستند.»

انواع هتل :

هتل تجارتى Commercial Hotel

هتل حومه شهر Sub-urban Hotel

هتل شهرى Urban Hotel

هتل با فضاى بازمیانى Atrium Hotel

هتل بزرگ Mega Hotel

هتل گرد همایى Convention Hotel

هتل فرودگاه Airport Hotel

هتل مسکونى براى مهمانانى که اقامت طولانى دارند Lodging Type Hotel

هتل بازیهاى شبانه Night Club Hotel

هتل سوپر لوکس Super Lux Hotel

هتل تمام سوئیت Suite Hotel

هتل باسوئیت هاى یک طبقه هاى پراکنده Bungalow Suite Hotel

متل بین راهى Motel

متل متوسط میان راه Motor inn

هتل ارزان قیمت Budget inn

هتل تفریحى Resort Hotel

هتل آپارتمان Apartment Hotel

هتل مالکیت زمانى مشترک Time Sharing Hotel

هتل مالکیت مشترک Condominium Hotel

پانسیون Boarding House

مهمانسرا Guest House

مسافر خانه، استراحتگاه Hostel

خوابگاه Dormitory

هتل کازینو Hotel Casino

مهمان از اقامت در هتل چه میخواهد؟

1-    آسایش: کیفیت تخت، تشک ، هوای اتاق، آب سرد و گرم و وضعیت مناسب اتاق و سرویهای بهداشتی.

2-    امنیت:سالم بودن قفل اتاق و زنجیر پشت درب  و وسایل برقی.

3-    خلوت و آرامش: استفاده از پرده های ضخیم، ورودی مناسب برای اتاق به شکلی که داخل اتاق دیده نشود.

4-    تسهیلات:پذیرایی، غذا و نوشابه، تلفن و...

5-    پاکیزگی و بهداشت: نظافت ملحفه ها و سرویهای بهداشتی.

چرا مهمانها به هتل بر نمی گردند؟

1-    1% میمیرند

2-    3% نقل مکان می کنند

3-    5% دیگران را انتخاب می کنند

4-    9% عوامل رقابتی

5-    14% عوامل نارضایتی(مثلا هنگام رسیدن مهمان به اتاق هتل آب حمام قطع می شود)

6-    68% برخورد نامناسب  و ناشایست و بی تفاوتی پرسنل هتل نسبت به مهمانان

مهمانها در اتاق هتل چه می کنند؟

1-    59% محلفه ها رو بررسی می کنند.

2-    40% از وسائل ورزشی داخل اتاق استقبال می کنند.

3-    38% به روم سرویسRoom service اردرمیدند و منتظر می مانند ببینند چه سرویسی می گیرند.

4-    33% از آقایان مینی بار را چک می کنند

     19% از خانمها مینی بار را چک می کنند.

5-    33% هنگام خروج اقلام خود را در اتاق جا می گذارند.

6-    32% بعلت صدای زیاد خانه داری پشت درب اتاق معترض هستند(مثلا جارو برقی کشیدن در ساعت 7 صبح و یا با صدای بلند با همکار خود یا مهمان صحبت کردن).

7-    31%سرویس بهداشتی را چک می کنند.

8-    23%از کتاب مقدس استفاده می کنند.

9-    7% اعتراض به با عجله وارد شدن خانه دار دارند.

10- 4%حوله ها را از لحاظ تمیزی و رنگی چک می کنند.

طبقه‏بندی هتل‏ها

به طور کلی طبقه‏بندی و درجه‏بندی هتل‏ها به سه تعریف قابل قبول ذیل اشاره دارد:

    -1 طبقه‏بندی به مفهوم جداسازی اماکن اقامتی براساس نوع آن یعنی تمایز میان هتل‏ها، متل‏ها، مهمانخانه‏ها.

    -2طبقه‏بندی یعنی تمایز امکان اقامتی براساس مشخصات فیزیکی آنها مانند تعداد اتاق‏ها با داشتن حمام یا دوش و . . .

    -3درجه ‏بندی یعنی تشخیص اماکن اقامتی براساس اشکال مختلف سرویس‏دهی مانند وعده‏های   وعده‏های سرویس‏دهی غذا یا داشتن سرویس 24 ساعته و کیفیت ارایه خدمات در هتل‏ها.

    لذا به منظور آشنایی بیشتر طبقه‏بندی‏های هتل‏ها طرح طبقه‏بندی ذیل که در اکثر کشورها مورد تأیید می‏باشد را به عنوان نمونه درنظر بگیرید.

    الف ـ طبقه‏ بندی براساس مکان هتل: هتل‏ها را براساس مکانشان می‏توان طبقه‏بندی نمود. لذا شما مدیر محترم با توجه به موارد ذکر شده می‏توانید هتل مورد نظر خود را از لحاظ مکانی تشخیص دهید.

1-    هتل‏های حومه‏  شهر Suburban Hotel : این نوع هتل‏ها از شهر دور هستند و هدف از آن دور نگه داشتن مهمانان از هیاهو و ترافیک پر سر و صدای شهر است. مهمانان این نوع هتل‏ها اساسا کسانی هستند که می‏خواهند چند روزی را از محیط شهر دور باشند.

2-    هتل‏های داخل شهر Down-town hotels : هتل‏هایی هستند که در مرکز یا قلب شهر واقع شده‏اند، مهمانان این نوع هتل عموما کسانی هستند که برای انجام کاری در شهر یا بازاریابی و غیره به این هتل‏ها می‏آیند.

3-    هتل‏های تفریحی Resorts hotels   : این نوع هتل‏ها نزدیک دریا، رودخانه یا مناطق کوهپایه‏ای قرار دارند و عموما در نقاط خوش آب و هوا واقع شده‏اند.

4-    متل‏ها motels : محل‏های اقامتی هستند که در کنار بزرگراه‏ها قرار دارند و توسط مسافران مورد استفاده قرار می‏گیرند طول مدت اقامت در این هتل‏ها معمولاً کوتاه است و از طرح اروپایی پیروی می‏کنند. در فواصل بین دو شهر در جاده استقرار یافته‏اند و دارای امکاناتی نظیر پمپ بنزین؛ رستوران، کافی شاپ 24 ساعته، کارواش، فروشگاه، پارکینگ و . . . می‏باشند. مهم‏ترین مشخصه این هتل‏ها امکان پارکینگ اتومبیل در کنار مکان اقامت می‏باشد.

5-    هتل‏های فرودگاهی airport hotels : هتل‏هایی هستند که نزدیک فرودگاه قرار دارند. این هتل‏ها عموما وابسته به مسافران هواپیمایی‏ها، خدمه هواپیما و . . . هستند. این نوع هتل‏ها معمولاً به صورت package و تخفیف‏دار عمل می‏کنند.

6-    هتل‏های شناور floatels : هتل‏هایی هستند که روی سطح آب مانند روی رودخانه‏ها یا دریاچه‏ها به صورت شناور قرار دارند مانند قایق‏های اطاق‏دار که مجهز به تمامی امکانات مورد نیاز مهمانان می‏باشد. کشتی‏های مجلل قدیمی را نیز تبدیل به هتل می‏کنند و فضایی خیال‏برانگیز در آن ایجاد می‏کنند.

7-    مسافرخانه‏ها Inn : مسافرخانه ابتدایی‏ترین مراکز اقامتی می‏باشند و شکل ابتدایی هتل‏های فعلی می‏باشند.

     ب) طبقه‏بندی براساس اندازه هتل: هتل‏ها را می‏توان براساس اندازه آنها نیز طبقه‏بندی نمود شامل:

طبقه بندی الف                                                                طبقه بندی ب

هتل های کوچک با کمتر از150 اتاق                                       هتل های کوچک با کمتر از75 اتاقSMALL

هتل های متوسط با 150 تا 299 اتاق                                      هتل های متوسط با 75 تا 200اتاقMEDIUM

هتل های بزرگ با 300 تا600اتاق                                         هتل های بزرگ با200تا 300 اتاق LARGE

هتل های بسیار بزرگ با بیش از 600 اتاق                                 هتل های بسیار بزرگ با بیش از300اتاقMEGA

    ج) طبقه ‏بندی براساس مدت اقامت: هتل‏ها را می‏توان براساس مدت اقامت مهمانان طبقه‏بندی نمود. مدت اقامت در متلها و هتل‏های داخل شهر معمولاً کوتاه است. درعوض مدت اقامت در هتل‏های تفریحی، هتل‏های شناور و هتل‏های حومه شهر معمولاً طولانی‏تر است.

    هتل ترانزیت: میهمان یک روز یا کمتر در آن اقامت دارد.

    پانسیون: میهمان بیشتر از یک ماه تا یک سال در آن اقامت دارد.

    نیمه پانسیون (آپارتمان): میهمان بیشتر از یک روز و کمتر از یک ماه اقامت دارد.

 

 

طبقه بندی از نظر نوع برنامه سرویس دهی:

الف ) هتل با طرح آمریکایی  American Plan

ب ) هتل با طرح اروپایی  European Plan

ج ) هتل با طرح کنتیننتال    Continental Plan

د ) هتل با طرح تعدیل شده و تغییر یافته آمریکایی  Modified American Plan

انواع اتاق در هتل

مدیران هتل باید انواع اتاق‏ها و سوئیت‏های هتل را بشناسند تا بتوانند میهمانان را به راحتی به اتاق مورد نظر هدایت نمایند. اتاق‏های موجود در هتل‏های دنیا بسیار متنوع می‏باشند و عمده‏ی این تقسیم‏بندی‏ها براساس امکانات اتاق‏ها می‏باشد از آنجا که تعداد کمی از انواع اتاق‏ها در هتل‏های مکه و مدینه وجود دارد لذا به معرفی چند نوع از اتاق‏ها که فراوانی بیشتری دارند می‏پردازیم:

   1 ـ  اتاق یک نفره :(SGL) Singleاتاقی است شامل یک تخت یک نفره مخصوص یک نفر.

    2 ـ  اتاق دو نفره با یک تخت بزرگ :(DBL) Doubleاتاقی است دارای یک تخت بزرگ مخصوص دو نفر که مخصوص یک زوج می‏باشد.

    3 ـ  اتاق دو نفره با دو تخت یک نفره :Twinاتاقی است دارای دو تخت یک نفره مخصوص دو نفر که عمدتا دو همجنس یا غیر همجنس که باهم محرم می‏باشند در آن ساکن می‏شوند.

    4 ـ  اتاق سه نفره(TPL )Triple  :اتاقی است که دارای یک تخت دو نفره و یک تخت یک نفره یا سه تخت یک نفره می‏باشد، مخصوص 3 نفر همجنس یا سه نفر از محارم.

    5 ـ  اتاق چهار نفره :Quadruple Roomاتاقی است که مخصوص استفاده چهار نفر با دو تخت بزرگ دو نفره که در ایام خلوت سال به عنوان اتاق دو نفره استفاده می‏شود.

    6 ـ  اتاق‏های تو در تو :Connected Roomsدو اتاق کنار هم که هرکدام دارای دو سرویس مجزا بوده و توسط یک در از داخل اتاق به هم متصل می‏شوند مخصوص استفاده دو خانواده محرم به هم یا پدر و همسر و دو فرزند بزرگشان یا پدر و مادر و عروس و پسرشان و . . . می‏باشد.

    7 ـ سوئیت :Suiteبه مجموعه‏ای اتاق که دارای یک یا چند اتاق خواب و سالن پذیرایی

پذیرایی مجزا باشد سوئیت می‏گویند. سوئیت دارای انواع گوناگونی می‏باشد که شرح آن در زیر می‏آید.

    8 ـ  سوئیت یک خوابه :Single Suiteکه دارای یک اتاق خواب و پذیرایی مجزا از هم می‏باشد و به آن سوئیت کوچک نیز می‏گویند.

    9 ـ سوئیت دو خوابه :Midume Suiteدو اتاق خواب و پذیرایی مجزا از هم می‏باشد که به آن سوئیت متوسط نیز می‏گویند.

    10 ـ سوئیت دوبلکس :Douplex Suiteسوئیتی است که دارای نشیمن و پذیرایی دلنشین و زیباست و اتاق خواب آن چند پله بالاتر قرار دارد.

    11 ـ  سوئیت بزرگ :King Suite سوئیتی است که دارای سه اتاق خواب مجزا هرکدام مخصوص دو نفر با تخت‏های Double یا Twin که به یک پذیرایی و غذاخوری متصل می‏باشند.

    12ـ  سوئیت عروس و داماد :Fiesta Suite سوئیت مخصوص عروس و داماد می‏باشد که مخصوص زوج‏هایی است که مراسم عروسی خود را در آن هتل برگزار نموده‏اند و هتل این سوئیت را به رایگان در اختیار آنها می‏گذارد.

    13 ـ اتاق جلسات :Meeting Roomاتاقی است که کاروان‏ها و تورها برای پذیرایی و جلسات هماهنگی با افراد از آن استفاده می‏کنند و معمولاً به صورت ساعتی اجاره می‏گردد که دارای امکانات پذیرایی می‏باشد. این اتاق‏ها در مکه و مدینه جهت برگزاری جلسات مدیران کاروان‏ها و روحانیون مورد استفاده قرار می‏گیرد.

    14 ـ اتاق استراحت کارکنان :Mezzanine Room به اتاق‏های پرسنلی می‏گویند که مخصوص کارکنان هتل می‏باشد تا در زمان استراحت از آن استفاده نمایند. این اتاق‏ها در نیم طبقه هتل بین طبقه همکف و اول قرار دارد در عمره از این اتاق جهت استقرار مدیران ایرانی یا هیئت پزشکی استفاده می‏شود.

    15 ـ  آپارتمان :Apartmentبه اماکن اقامتی می‏گویند که دارای اتاق خواب و پذیرایی جدا می‏باشند و فضای محدودی برای آشپزخانه در آن تعبیه شده است و افراد می‏توانند به صورت محدود در آن به پخت و پز بپردازند.

    16 ـ  اتاق‏های مجاور هم :Adjoining roomsدو یا چند اتاق که کنار هم واقع شده‏اند.

    17 ـ اتاق‏های روبروی هم :Adgacent roomsدو یا چند اتاق که مقابل هم روبروی واقع شده‏اند.

    18 ـ اتاق‏های مخصوص معلولین: Handicaped roomsاتاق مخصوصین معلولین که معمولاً در طبقات پایین و نزدیک آسانسور قرار دارد. این اتاق‏ها بدون پله و آستانه بوده و در آن بزرگ می‏باشد تا ویلچر به راحتی وارد آن شود و امکانات مورد نیاز معلولین در آن تعبیه شده است.

19-لانایی Lanai: این نوع اتاق با دارای بالکن می باشد یا حیاط خصوصی که به دریا، جنگل و باغ مشرف می باشد.

20- کاباناCanana: اتاقی کوچک با وسایل سبک که به استخر یا ساحل دریا را دارد.

21- اتاق نمونهSampel Room : مخصوص کالاهای نمایشگاهی می باشد و در طبقات پایین هتل قرار دارد.

22- استودیو Studio: اتاقی بدون اتاق خواب مجزا که معمولا با پارتیشن بخش بندی می شود و در آن از کاناپه تختخواب شو استفاده می شود.

23- اتاقهای مخصوص پذیرایی Hospitality Room: مسافران برای پذیرایی از مهمانان خود از آنها استفاده می کنند و قیمت بر حسب مدت استفاده محاسبه می شود.

و اتاقهای دیگر به نامهای زیر:

سوئیت اداری

Office Suite

سوئیت کنفرانس

Conference Suite (CE)

سوئیت کوچک

Mini Suite

سوئیت معمولی

Junior Suite

سوئیت دو لوکس

Deluxe Suite

سوئیت دوبلکس

Duplex Suite

سوئیت مسافرین مهم

VIP Suite

سوئت مجلل

Imperial Suite

سوئت محصور

Pent house Suite

سوئت ماه عسل

Fiesta Suite

سوئیت ماه عسل (برای اقامت )

Dolce vita Suite

سوئیت یک نفره

Single Suite

بنگلو

Bungalow

اتاق ضیافت

Banquet Room

اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی

Parlor

اکسترا بد Extra Bed ـ تختخواب تاشو

چون تعداد افراد بعضى از خانواده ها زیاد و بیش از تعداد تختخوابهاى اتاق است، ناچار استفاده از تخت اضافى ناگزیر خواهد بود . تختخوابهاى اضافى را اکسترابد مى نامند. این تختها در طبقات هتل وجود دارد و براساس فرمى که رسپشن به خانه دارى مى دهد، در اختیار اتاقها گذاشته مى شود. این تختها از نوع تاشو مى باشند و علت این که بایستى طى صدور فرمى تحویل شود این است که بابت تخت اضافى، وجه اضافى از مسافر دریافت مى شود که به حساب اتاق منظور مى گردد. از این فرم نسخه اى نیز به کشیر (صندوق ) مى رود تا وجه تخت اضافى به حساب اتاق نوشته شود .

 

انواع سرویس در هتل ها

(O.R) Only Room :یعنی  اتاق جهت اقامت بدون هیچگونه وعده غذائی.

 :  (B.B) Bed & Breakfastیعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه در روز.

:(H.B) Half Board یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه و یک وعده نهار یا شام. مثلاً سرویس H.Bدر دبی معمولاً به یک وعده صبحانه و یک وعده نهار اطلاق گردیده در حالی که همان سرویس در ترکیه (منطقه آنتالیا و منطقه دریای اژه) به یک وعده صبحانه و یک وعده شام اطلاق می گردد.

 :(F.B) Full Board) یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه ، یک وعده ناهار و یک وعده شام. در بعضی از هتل ها این سرویس بصورت سروی

/ 0 نظر / 68 بازدید