مراحل برگزاری پذیرایی نیم روز

نام درس: تشریفات

 

عنوان پروژه :

مراحل برگزاری پذیرایی نیم روز(Break)

 

استاد: جناب آقای دانیالی

 

رشته تحصیلی: کارشناسی مدیریت هتلداری

 

نگارنده و گرد آورنده:

مژگان دیانتی

 

 

 

 

 

 

 

تابستان 1391

 

 

به نام خدا

نگارنده : مژگان دیانتی

 

 

دستورالعمل اجرای سرو نیمروز

 

1- ابتدا بایستی تعداد مهمانان مشخص شود.

2- سالن مناسب با تعداد و نوع مهمانی تهیه شود.

3- انواع پذیرایی

4- توجه شود سالن همایش و سالن بریک یا پذیرایی در مجاورت هم قرار گیرد.

5- مشخص کردن تعداد میزبان .

توضیح: برای هر 50 تا 70 نفر 1 استیشن در نظر می گیریم و در هر استیشن یک میزبان قرار دارد.1 میزبان برای خوش آمدگویی در نظر می گیریم. 1 میزبان بعنوان میاندار یا هدایتگر درنظر گرفته میشود برای هدایت میهمانان به سالن همایش و یا بالعکس از سالن همایش به سالن پذیرایی.1 نفر میزبان در جلوی درب سالن برای هدایت میهمانان به داخل سالن. 2 نفر کمک میزبان در آشپزخانه یا آبدار خانه برای شارژ مجدد میوه، شیرینی و آب جوش مورد نیاز در سالن. برای هر 5 متر میز 1 میزبان جهت شارژ میز پذیرایی.

 

6- تهیه ظروف مناسب  برای پذیرایی VIPشامل:

فنجان و نعلبکی برای سرو قهوه و چای میهمانان VIP

پیش دستی برای سرومیوه و شیرینی VIP.

لیوان جهت سرو آب VIP.

قاشق چایخوری برای چای و قهوه. VIP

کارد و چنگال برای سرو میوه و شیرینی. VIP

گیره برای برداشتن شیرینی. VIP

سینی پایه دار سیلور جهت پذیرایی. VIP

قندان و شکردان برای میهمانان VIP.

 

7- تهیه ظروف مناسب  برای پذیراییشامل:

فنجان و نعلبکی برای سرو قهوه و چای.

پیش دستی برای سرو میوه.

لیوان جهت سرو آب .

قاشق چایخوری برای چای و قهوه.

دیس جهت ارائه شیرینی و میوه.

گیره برای برداشتن شیرینی بر روی میز بوفه.

کارد و چنگال برای سرو میوه و شیرینی.

سینی پایه دار سیلور جهت پذیرایی چرخشی از میهمانان سالمند .

سماورهای مناسب برای آب جوش در سالن پذیرایی.

 

توضیح : میتوان از ظروف مستطیل شکل متناسب با سایر ظروف برای سرو قند ها و شکرها استفاده کرد چرا که قند ها و شکرها بصورت بسته بندیهای یک نفره در بازار موجود است که برای اینگونه مراسم بهتر است از اینگونه قند و شکرها استفاده شود.

8- ملزومات پارچه ای شامل:

پلیسه برای دور میزهای بوفه و میزهای استیشن.

رومیزی .

لچکی.

دستکش سفید جهت میزبان .

پیش بند برای کمک میزبانهای داخل آشپزخانه.

 

9- انواع میز و صندلی شامل:

 میزهای مستطیل یا مستطیل مربع جهت میز بوفه.

میزهای عسلی برای افراد سالمند.

میز مناسب جهت  میهمانان VIP.

صندلیهای مبله

چنانچه این همایش یک سخنران داشته باشد باید از تریبون نیز استفاده کرد در غیر اینصورت میتوان از میزهای مستطیل با رومیزی و پلیسه مناسب جهت سخنرانان استفاده نمود.

 

10- مواد خوراکی  و غیر خوراکی مورد نیاز شامل:

آب معدنی

میوه ( بسته به فصل تهیه می گردد و توجه شود که ترجیحا از میوه هایی استفاده گردد که نیاز به برشهای متعدد مثل هندوانه نداشته باشند).

شیرینی های کوچک .

نسکافه یک نفره

چای تی بگ یا کیسه ای.

قند و شکر یک نفره.

کیسه زباله بزرگ .

مایع ظرفشویی.

ابر و اسکاچ جهت شستشوی ظروف.

دستمال بدون کرک برای خشک کردن ظروف و میوه.

دستمال کاغذی به تعداد کافی .

نکات مورد توجه:

تدارک موارد مورد نیاز برای میهمانی ها بایستی از 24 ساعت قبل انجام شود مثل سفارش شیرینی مورد نظر و میوه و خرید سایر مواد خوراکی و دستمالهای کاغذی

 

 

همچنین چیدمان سالن پذیرایی بهتر است از روز قبل انجام شود چرا که صبح روی اجرای میهمانی و پذیرایی فقط زمان برای شستشوی میوه ها و چیدمان آن در ظروف مخصوص می باشد.

نکته: توجه شود چنانچه جایگاهی برای میهمانان ویژه در نظر گرفته می شود سایر میهمانان نبایستی در از آن جایگاه استفاده کنند هم به دلایل امنیتی و هم به دلیل رعایت احترام خاصی که نسبت به میهمانان VIPداریم از پارتیشن هایی که مناسب و با شکوه هستند میتوان در این مورد استفاده نمود.

 

11- استفاده از تجهیزات صوتی و تصویری مثل پروژکشن و پرده .

 

12- تدارک ژنراتورهای برق جهت مواقعی که قطع برق اتفاق می افتد.

13- تهیه فلت برای مواقعی که سالنهای مورد استفاده نور کافی را تامین نمی کنند.

نکته : در طول مدت پذیرایی بایستی پیش دستی ها، لیوانها و فنجانهای کثیف   جمع آوری گشته و به جای آن پیش دستی ها، لیوانها و فنجانهای تمیز جایگزین گردد. همچنین مواد خوراکی روی میز بوفه بایستی  در صورت نیازمجداد شارژ گردند.

 

مراحل اتمام کار:

در پایان میهمانی، میهمانان بدرقه شده و سالن جمع آوری می گردد . تمام زباله ها در کیسه های مخصوص زباله قرارداده شده و مواد خوراکی ماندگار به درون جعبه های انتقال پیدا کرده و مواد خوراکی فساد پذیر نیز در جعبه های مناسب قرار می گیرند.

پس از جمع آوری ظروف، آنها را شسته و در جعبه های مخصوص خود قرار داده می شوند.

رومیزی ها جمع شده و همچنین میزها و صندلی ها جمع آوری گشته و به جای مخصوص خود ( انبار یا ظروف کرایه ) انتقال می یابد.

با پرسنل تسویه حساب کرده و سالن را بعد از تمیز کردن تحویل می دهیم.

پایان

/ 0 نظر / 23 بازدید